Zastosowanie rolki w rehabilitacji i sporcie cz.1

przez admin

W ciągu ostatnich lat rozwój dyscyplin sportowych jak i coraz to większe zainteresowanie aktywnością fizyczną sprawiły, że zaczęto również interesować się rozwiązaniami, które wspomagają właściwe przygotowanie do wysiłku, a także pomagają zregenerować ciało zaraz po nim. Jednym z elementów, który ma szerokie spektrum zastosowań w wyżej wymienionych zagadnieniach jest rolka (ang. massage roller). Rolka swoje zastosowanie może znaleźć zarówno w sporcie zawodowym jak i amatorskim. Używają jej zarówno osoby po kontuzji jak i te, które chcą urazu uniknąć.

✅Rolowanie Definicja i mechanizm działania

Rolowanie tkanek można nazwać automasażem. Jego działanie jest typowo mechaniczne. Poprzez nacisk tkanek miękkich ciężarem własnego ciała na rolkę oraz towarzyszącymi mu prostymi ruchami przetaczania dochodzi do „zgniatania” struktur miękkich takich jak powięzie, mięśnie, czy więzadła. Poprzez taki ucisk dochodzi do rozluźnienia „umęczonej” tkanki, a przez to również do jej wydłużenia.4

Jest to jedna z metod uzyskania masażu mięśniowo-powięziowego, rozluźnienia punktów spustowych tzw.(ang. tigger Point) Punkt spustowy jest to swego rodzaju wyczuwalny węzeł, twarde wrażliwe na dotyk pasmo w mięśniu 1 Masaż mięśni i powięzi, czyli masaż elastycznej błony 2 otaczającej tkanki miękkie, pozwala w efekcie rozluźnić mięśnie. Wykorzystuje się w tym działaniu koncepcje autogenicznej inhibicji 6 co oznacza ,że miesień otrzymuje sygnał(bodziec ) ze swojego wnętrza. W powieziach znajdują się specjalne receptory sensoryczne nazywane organami ścięgnistymi Golgiego. Stanowią one drugą grupe receptorów czucia głębokiego 3. Wyczuwają one napięcie w mięśniach, a gdy zostanie wykryte nadmierne napięcie lub stymulacja, wysyłają one sygnał do mięśni, które rozluźniają się, uwalniając się od napięcia i wydłużając się. Rolka pozwala na uzyskanie sprężystości powięzi i zwiększenie jej uwodnienia. Tkanka powięziowa jest w większości zbudowana z wolno poruszających się cząsteczek związanych z wodą. Podczas rolowania woda jest wypychana w podobny sposób, w jaki obserwuje się to podczas wyciskania gąbki. Gdy nacisk na powięzi zmniejszy się następuje ponowny napływ płynu z otaczających tkanek, sieci limfatycznych, i naczyniowych. W miejscach gdzie powieź jest elastyczna, gdzie występują zrosty płynu jest mniej. Poprzez rolowanie tkanka zostaje lepiej uwodniona.

Zwiększone napięcie to gorsze odżywianie tkanki,gorszy dopływ i odpływ krwi,a tym samym niedotlenie danego mięśnia. Następstwem powstania punktów spustowych będzie więc zaburzona praca mięśnia, powodująca jego sztywność, a nawet ograniczenie ruchu w stawach. Zgodnie z zasadą- lepiej zapobiegać niż leczyć, warto regularnie się rozciągać, poprawiając w ten sposób ukrwienie i elastyczność mięśnia. Dodatkowy polecam automasaż. Na polskim rynku dostępne są tzw. rollery, wałki do masażu, które fantastycznie spełniają role “prywatnego masażysty ” 5

Według Dr Kelly Staretta i jego nowoczesnej teorii o mobilizacji i prawidłowych wzorcach ruchowy rolowanie zajmuje kluczowe miejsce w systemie naprawy układu ruchu. Jednak wykorzystanie fali nacisku nie może być zabiegiem samowolnym. Sprawdza się ono bardzo dobrze w łańcuchu który rozpoczyna się nauką wykonania prawidłowego wzorca ruchu. Następnie praca skierowana jest w obręby stawu – próba ustawienia go w odpowiedniej pozycji i wprawienia w ruch. Dopiero po tej sekwencji skupiamy się nad zniwelowaniem przykurczy. W pracy ze sportowcami i osobami zaawansowanymi przeważnie zamienia wałek piankowy na elementy pozwalające głebięj spenetrować tkankę takie jak Battlestar, Piłka do Lacrosse lub sztanga 1

✅Rodzaje rolek i ich zastosowanie

Istnieje wiele różnorodnych rodzajów rolek. Można podzielić je ze względu na rodzaj tworzywa z jakiego zostały wykonane, co będzie określać ich twardość, czy też ze względu na ilość 
i rodzaj wyżłobienia wypustek.

Twardość rollera, który jest używany podczas rehabilitacji czy też w ramach treningu sportowego będzie zależna od napięcia struktur, które mają zostać poddane autorozluźnianiu.
Rolka miękka jest niższej gęstości, jej powierzchnia jest lekko sprężysta pod naciskiem palców. Powinna być stosowana jeśli struktura, która ma zostać poddana rozluźnianiu jest mocno napięta i tkliwa, a także w przypadku pacjentów w podeszłym wieku o drobnej budowie ciała. Rolka średniej twardości ma większą gęstość, niż rolka miękka. Jej powierzchnia praktycznie wcale nie odciska się pod palcami. Jest to optymalna twardość dla osób, które zaczynają się rolować. Jest bardzo uniwersalna, odpowiednia do każdej partii mięśniowej ciała. Rolka twarda ma bardzo dużą gęstość tworzywa. W ogóle nie poddaje się w pod dotykiem palców. Taka rolka jest szczególnie dedykowana osobom z dużą masą ciała.

W zależności od tego jaki kształt ma rolka, będzie stosowana do innej pracy. Niezależnie od rodzaju, rolki spełniają swoją główną funkcję, jaką jest ucisk powięzi, Jednak właściwość wyboru zależy od partii ciała, na której szczególnie chcemy się skupić. Rolki gładkie są bardzo uniwersalne, wykorzystywane podczas rozluźniania, uelastyczniania lub chęci poprawy uwodnienia powięzi. Taki rodzaj rolek będzie miał szerokie zastosowanie zarówno w sporcie, jak i rehabilitacji. Rolki karbowane znajdują zastosowanie głównie w sporcie, dzięki swojej nieregularnej powierzchni docierają do głębszych warstw tkanek, co powoduje większe oddziaływanie na mięśnie. Oprócz tego masaż rolką karbowaną pobudza przepływ limfy i krążenie krwi pod skórą, co wpływa na szybsze usuwanie toksyn z organizmu. Rolka z wypustkami jest jednak znacznie mniej uniwersalna, gdyż nie zaleca się rolowania nią kręgosłupa i pasma biodrowo piszczelowego. Wypustki zbyt mocno uciskają kręgi, a rowki między wypustkami dają chwilowy „odpoczynek” pasmu, nie pozwalając na dokładne jego przeciągnięcie.
Rolki to efektywny sposób na rozluźnianie globalne, czy też rozluźnianie większych struktur, natomiast w rozluźnianiu lokalnym, mniejszych struktur, swoje zastosowanie znajdą piłki. Mogą one dotrzeć znacznie precyzyjniej do wielu miejsc co zawdzięczają swojemu kształtowi oraz różnym wielkością. 
Korzystanie z piłek umożliwia rolowanie kręgosłupa, wykorzystywane do tego celu są połączone ze sobą dwie kulki, tak zwane Duoball. Każda z piłek przeciąga pasmo mięśni wzdłuż kręgosłupa odciążając i nie naruszając dysków oraz kręgów. Duoball dogłębniej i precyzyjnie trafia w prostowniki kręgosłupa gwarantując intensywne jego rozluźnienie. Warte uwagi są również piłki do ucisku punktów spustowych, punktów maksymalnie bolesnych, przyczepów mięśni i ich bruzd przylegania, dzięki którym dokładnie trafimy w miejsce napięcia i bólu.
Mniejsze piłki są bardziej precyzyjne i zdecydowanie głębiej wchodzą w ciało. Są odpowiednie do stóp, pośladków, barków i ramion. Duże piłki ze względu na rozmiar są mniej intensywne w odczuciu, jednak mimo to świetnie będą nadawały się do rolowania pośladów, barków a przede wszystkim skutecznie dociskają miejsce bólu w mięśniach powierzchownych uda.15

✅Przeciwwskazania do stosowania rolek

Przeciwwskazań do rolowania mięśni jest niewiele. Należy unikać miejsc, w których zaobserwujemy krwiaki, siniaki, wszelkiego rodzaju świeże, nieleczone urazy czy też złamania. Nie poleca się stosowania wałka w okolicach obarczonych infekcjami zlokalizowanymi w obrębie miejsca masażu, a także podczas ogólnych infekcji organizmu, w okolicach ostrych stanów zapalnych: na przykład reumatoidalne zapalenie stawów. Rollery nie powinny być stosowane również w miejscach świeżych nacięć chirurgicznych i innych przerwań ciągłości tkanki. Przeciwwskazaniami do stosowania rolek są także stany gorączkowe, nowotwory, tętniak, osteoporoza, nadwrażliwość skóry oraz zaawansowana cukrzyca.16