Rolowanie – cz. 2

przez admin

Co znajdziesz w materiale ❓
📌Różnice pomiędzy typami rollerami 
📌Przeciwwskazania do stosowania rollerów 
📌Wpływ rolowania na jednostkę treningową
📌Rzetelna Bibliografia

Rodzaje rolek i ich zastosowanie

Istnieje wiele różnorodnych rodzajów rolek. Można podzielić je ze względu na rodzaj tworzywa z jakiego zostały wykonane, co będzie określać ich twardość, czy też ze względu na ilość i rodzaj wyżłobienia wypustek.

Twardość rollera, który jest używany podczas rehabilitacji czy też w ramach treningu sportowego będzie zależna od napięcia struktur, które mają zostać poddane autorozluźnianiu.
Rolka miękka jest niższej gęstości, jej powierzchnia jest lekko sprężysta pod naciskiem palców. Powinna być stosowana jeśli struktura, która ma zostać poddana rozluźnianiu jest mocno napięta i tkliwa, a także w przypadku pacjentów w podeszłym wieku o drobnej budowie ciała. Rolka średniej twardości ma większą gęstość, niż rolka miękka. 
Jej powierzchnia praktycznie wcale nie odciska się pod palcami. Jest to optymalna twardość dla osób, które zaczynają się rolować. Jest bardzo uniwersalna, odpowiednia do każdej partii mięśniowej ciała. Rolka twarda ma bardzo dużą gęstość tworzywa. W ogóle nie poddaje się 
w pod dotykiem palców. Taka rolka jest szczególnie dedykowana osobom z dużą masą ciała.
W zależności od tego jaki kształt ma rolka, będzie stosowana do innej pracy. Niezależnie od rodzaju, rolki spełniają swoją główną funkcję, jaką jest ucisk powięzi, Jednak właściwość wyboru zależy od partii ciała, na której szczególnie chcemy się skupić. Rolki gładkie są bardzo uniwersalne, wykorzystywane podczas rozluźniania, uelastyczniania lub chęci poprawy uwodnienia powięzi. Taki rodzaj rolek będzie miał szerokie zastosowanie zarówno w sporcie, jak i rehabilitacji. Rolki karbowane znajdują zastosowanie głównie 
w sporcie, dzięki swojej nieregularnej powierzchni docierają do głębszych warstw tkanek, co powoduje większe oddziaływanie na mięśnie. Oprócz tego masaż rolką karbowaną pobudza przepływ limfy i krążenie krwi pod skórą, co wpływa na szybsze usuwanie toksyn 
z organizmu. Rolka z wypustkami jest jednak znacznie mniej uniwersalna, gdyż nie zaleca się rolowania nią kręgosłupa i pasma biodrowo piszczelowego. Wypustki zbyt mocno uciskają kręgi, a rowki między wypustkami dają chwilowy „odpoczynek” pasmu, nie pozwalając na dokładne jego przeciągnięcie.
Rolki to efektywny sposób na rozluźnianie globalne, czy też rozluźnianie większych struktur, natomiast w rozluźnianiu lokalnym, mniejszych struktur, swoje zastosowanie znajdą piłki. Mogą one dotrzeć znacznie precyzyjniej do wielu miejsc co zawdzięczają swojemu kształtowi oraz różnym wielkością. 
Korzystanie z piłek umożliwia rolowanie kręgosłupa, wykorzystywane do tego celu są połączone ze sobą dwie kulki, tak zwane Duoball. Każda z piłek przeciąga pasmo mięśni wzdłuż kręgosłupa odciążając i nie naruszając dysków oraz kręgów. Duoball dogłębniej 
i precyzyjnie trafia w prostowniki kręgosłupa gwarantując intensywne jego rozluźnienie. Warte uwagi są również piłki do ucisku punktów spustowych, punktów maksymalnie bolesnych, przyczepów mięśni i ich bruzd przylegania, dzięki którym dokładnie trafimy 
w miejsce napięcia i bólu.
Mniejsze piłki są bardziej precyzyjne i zdecydowanie głębiej wchodzą w ciało. 
Są odpowiednie do stóp, pośladków, barków i ramion. Duże piłki ze względu na rozmiar są mniej intensywne w odczuciu, jednak mimo to świetnie będą nadawały się do rolowania pośladów, barków a przede wszystkim skutecznie dociskają miejsce bólu w mięśniach powierzchownych uda.6


Przeciwwskazania do stosowania rolek

Przeciwwskazań do rolowania mięśni jest niewiele. Należy unikać miejsc, w których zaobserwujemy krwiaki, siniaki, wszelkiego rodzaju świeże, nieleczone urazy czy też złamania. Nie poleca się stosowania wałka w okolicach obarczonych infekcjami zlokalizowanymi w obrębie miejsca masażu, a także podczas ogólnych infekcji organizmu, 
w okolicach ostrych stanów zapalnych: na przykład reumatoidalne zapalenie stawów. Rollery nie powinny być stosowane również w miejscach świeżych nacięć chirurgicznych i innych przerwań ciągłości tkanki. Przeciwwskazaniami do stosowania rolek są także stany gorączkowe, nowotwory, tętniak, osteoporoza, nadwrażliwość skóry oraz zaawansowana cukrzyca.1

Rolowanie przed treningiem

W badaniach naukowych wykazano ,że autorozluźnianie mięśniowo powięziowe za pomocą rolki nie wpływa negatywnie na poziom siły mocy i zwinności . Wyszczególnić trzeba że badanie zostało przeprowadzone na dość mało liczącej grupie osób oraz sam zabieg rolowania trwał do 90 sekund.7,8 Istnieją pewne doniesienia, że przy dłuższym wykorzystaniu różnych form rolowania może dojść do krótkotrwałego osłabienia siły mocy i koordynacji. Niestety nie można tego jednoznacznie stwierdzić są prace w których 10 minutowe rolowanie dawało zadowalające rezultaty jeśli chodzi o elastyczność natomiast nie brano pod uwagę siły9 Jednak dłuższe rolowanie jest to zabieg zupełnie niekorzystny dlatego, ponieważ sam efekt rolowania utrzymuje się w granicach 10-15 minut po tym czasie ma tendencje spadkową. W badaniach kontrolnych zakresu ruchu w stawie kolanowym z użyciem wałka piankowego na mięśnie czworogłowe wykazano zwiększony zakres ruchu po 2 minutach 
o 10º natomiast po 10 minutach już zakres ruchu utrzymywał się tylko w wzroście 8º dlatego wywnioskowano krótki okres półtrwania zabiegu wałkiem do rolowania.10 
Jeśli chodzi o poziom nacisku jest on regulowany przez nasze odczucia. Dla każdego inny zakres nacisku będzie wywoływał odmienne efekty 11

Trener Piotrek

Bibliografia📕:

6. Blackroll.com.pl

7. MacDonald G., Penney M, An acute bout of self-myofascial release increases range of motion without a subsequent decrease in muscle activation or force. National Library of Medicine National Institutes of Health 2013 Mar;27(3):812-21.

8. Sullivan K., Silvey D. Roller-massager application to the hamstrings increases sit-and-reach range of motion within five to ten seconds without performance impairments. National Library of Medicine National Institutes of Health. 2013 Jun;8(3):228-36.

9. Jay K, Sundstrup E. Specific and cross over effects of massage for muscle soreness: randomized controlled trial. National Library of Medicine National Institutes of Health. 2014 Feb;9(1):82-91.

10. Halperin I., Aboodarda S. Roller massager improves range of motion of plantar flexor muscles without subsequent decreases in force parameters.. National Library of Medicine National Institutes of Health. 2014 Feb;9(1):92-102.

11. https://www.praktycznafizjoterapia.pl/