Okrągłe plecy

przez admin

📌Spędzasz dużą cześć czasu w pozycji siedzącej?
📌Odczuwasz ból w górnej części pleców?
📌Zastanawiasz się jak zapobiec powstawaniu wad postawy?
📌Posiadasz już jakieś dolegliwości i nie wiesz jak sobie z nimi radzić?
📌Chcesz pogłębić swoją wiedzę na rzetelnych źródłach?

Jeśli tak koniecznie przeczytaj nasz artykuł:

Definicja✅
Zacznijmy sobie od samego wyjaśnienia różnicy pomiędzy plecami okrągłymi a naturalną krzywizną kręgosłupa. Często słyszymy, opowieści o tym, że “chorujemy” na przypadłość zwaną kifozą. Mało osób jednak wie, że jest to po prostu błąd który pojawia się przez przeinaczanie nazwy w mowie codziennej. Kifoza jest to naturalna krzywizna kręgosłupa w formie łukowatego wygięcia kręgosłupa w stronę grzbietową, wystąpienie jej jest powiązane z funkcją amortyzacji obciążeń kręgosłupa oraz prawidłowej postawy ciała tzw. pionizacji . Problem pojawia się kiedy przez złą postawę ciała, zaburzone wzorce ruchowe człowiek pogłębią nienaturalnie tą krzywiznę. Dochodzi wtedy do patologicznego stanu zwanego hiperkifozą potocznie okrągłymi plecami . Plecami okrągłymi nazywamy stanem kiedy skrzywienie kręgosłupa piersiowego wyniesie więcej niż 40 stopni

Charakterystyka✅
Plecy okrągłe to wada postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej. Charakteryzuje się nadmiernym uwypukleniem fizjologicznej krzywizny kręgosłupa, spłaszczeniem górnej części klatki piersiowej oraz zmniejszoną ruchomością żeber i stawów ramiennych.U osób z wadą kifozy możemy również zaobserwować wysunięcie się głowy do przodu rozsunięcie się łopatek i zapadnięcie klatki piersiowej w przód .

Przyczyny✅
Plecy okrągłe mogą być wrodzone lub nabyte. Częstym powodem powstawania wad jest zaburzenie równowagi napięć mięśni grzbietu. Zaburzenia te mogą być wynikiem przeciążeń pracy statycznej prostowników grzbietu podczas niewłaściwej pracy lub pozycji. Najczęstszą przyczyną jest wspominanie zaburzenie pozycji podczas codziennych czynności. W obecnych czasach większość z nas spędza duża część swojego czasu podczas pracy za biurkiem, prowadzenia pojazdu czy też wykonywaniach czynności siedząc. Niestety jest to dla nas największym zagrożeniem,ponieważ przeważnie przyjmujemy pozycje zgarbioną przy tych czynnościach . Występowanie zaburzeń aparatu ruchu występują również w dużej mierze u dzieci szacuje się, że aż 70% polskich dzieci posiada jakąś wadę ciała (dane pochodzą z badań przeprowadzonych w 1999r. najprawdopodobniej liczba znacząco wzrosła). Plecy okrągłe mogą powstawać w następstwie zaburzeń takich jak m.i.n krzywica, gruźlica, choroba Scheuermanna.
Może być również wrodzona

Strategia korekcyjna✅
W przypadku zaburzenia kifozy musi pracować nad zaburzonymi strukturami mięśniowymi i stawowymi. W pierwszej kolejności musimy się zając mięśniami klatki piersiowej, oraz przednią częścią mięśnia naramiennego. Naszą jednostkę treningową powinniśmy zacząć od wyeliminowania przykurczów które znajdują się w tych mięśniach. Najlepszym sposobem na to będzie oczywiście fachowa ręka fizjoterapeuty bądź wykwalifikowanego masażysty. Jednak nie zawsze możemy sobie pozwolić na tego typu pomoc dlatego świetną alternatywą będą stanowić dla nas rollery oraz piłka lacrosse. Następnym krokiem który należy wykonać jest praca nad stawem ramiennym . Bardzo często przy okrągłych plecach występuje wysunięcie barków w przód które przykurczone struktury stawowe ograniczają pełny zakres ruch. Dlatego kolejnym elementem będzie mobilizacja która możemy wykonać za pomocą gum oporowych tzw “power band” . Następnym etapem postępowania będzie wstępne rozciągnięcie mięśni piersiowych oraz naramiennych. W kolejnych partiach jednostki treningowej musimy się skupić na osłabionych partiach mięśniowych – górne grzbietu m.i.n czworoboczny oraz równoległoboczny. Przy nieprawidłowym ustawieniu stawu ramiennego należy także wzmocnić pierścień rotatorów. Ważnym elementem w pracy nad korekcją są również ćwiczenia oddechowe
Najważniejszą korekcją wady będzie jednak nauka prawidłowej postawy ciała oraz prawidłowych wzorców ruchowym i eliminacja złych nawyków. Jest to proces bardzo wymagające ale o tym dokładnie dowiecie się w kolejnych artykułach na naszej stronie

Zapraszamy również do naszego profesjonalnego studia treningowe na naukę podstawowych wzorców ruchowych oraz wzmocnienie grup mięśniowych i skupienie się globalnie na aparacie ruchu

Trener Piotrek

Bibliografia:📕

Alicja Romanowska ” Gimnastyka Korekcyjno- Kompensacyjna”
T. Kasperczyk “Wady postawy Ciała- diagnostyka i leczenie”